05/03/2021

De meeste functies van een auto worden tegenwoordig via software aangestuurd. In deze blog vertellen we hoe Over-The-Air updates, kortweg OTA, de garagewereld zullen veranderen. Het zal er voor de garagehouders op aankomen de digitale boot niet te missen, want meer en meer zullen software-updates aan de wagens vanop afstand gebeuren en niet meer in de werkplaats. Voordeel is dat de garagist weer meer tijd zal hebben voor wat hij garagist is geworden: sleutelen aan de voertuigen.

Auto’s zijn tegenwoordig rijdende computers waarin software de belangrijkste functies van het voertuig aanstuurt.

Met miljoenen coderegels is het een hele uitdaging om het systeem altijd up-to-date te houden of uit te breiden met nieuwe functies.

Regelmatige beveiligingsupdates voor de software zijn daarom absoluut noodzakelijk.

Aanpassingen vanop afstand

Automatische software-updates via het internet zijn al jaren standaard voor laptops, telefoons of TV’s. In de automobiel sector zijn ze nog niet helemaal ingeburgerd. Meestal moet je naar de werkplaats om updates te installeren.

Met OTA updates zullen voertuigen niet langer meer naar een garage hoeven te gaan voor die aanpassingen. Minder afspraken, zegt u? Ja, maar u kan het ook omdraaien: garagehouders zullen meer kwalitatieve afspraken hebben.

Wanneer alles OTA?

In 2012 werden de eerste OTA-updates gerealiseerd. De OEM’s (Original Equipment Manufacturer, het bedrijf dat het product origineel fabriceert) kozen voor systemen die de veiligheid niet in gevaar kunnen brengen, zoals gps-kaarten of wijzigingen aan het geluidssysteem.

Mobiele software-updates van veiligheidssystemen of functies die direct verband houden met het rijden, worden nu pas ingevoerd. Een echt mikpunt wanneer alles OTA zal zijn, is er nog niet, maar garagehouders houden zich best klaar voor die dag.

Niet langer daling in waarde

Dankzij nieuwe functies met behulp van draadloze updates, zullen de voertuigen niet langer in waarde dalen. Dat dit een voordeel is voor garagisten, klanten en leveranciers, hoeft geen betoog.