21/01/2016

Zoals water en elektriciteit

Het was alsof onze handen waren afgesneden dinsdag, die enkele uurtjes zonder Twitter. En er werd dan wel lacherig over gedaan, de Twitter-panne was koren op de molen van cloud-tegenstanders. Maar als we nu eens van toegang tot de cloud een basisrecht zouden maken, zoals water en elektriciteit? “Dat zit er aan te komen”, zeggen kenners, “door de belangrijkheid aan informatie zullen die diensten ooit in handen komen van de overheid.”

Halftien was het eergisteren, toen Twitter uitviel. Niet enkel Europa had het zitten, ook het Midden-Oosten, Afrika en Noord-Amerika konden urenlang niet tweeten. Even zonder Twitter, maak daar nu alsjeblieft geen drama van, hoor ik u denken. Maar het toont wel het toenemende belang van allerlei internetdiensten.

Want u gebruikt ze ook wel, de zogenaamde cloud-diensten: berichten het wereldwijde web insturen via Twitter en Facebook, uw e-mails bewaren in Gmail of documenten opslaan in Google Drive en Evernote. Ook uw werkgever laat  meer en meer hele interne systemen in the cloud draaien. Ze heet veiliger te zijn, want de data staat niet langer op harde schijven of laptops, maar wordt ondergebracht in een beveiligd datacenter waar de cloudservers draaien. Geen server meer die crasht met dataverlies als gevolg, de ergste nachtmerrie voor een bedrijf.

Volgens professor Philip Dutré, computerwetenschapper aan de KU Leuven, moeten politieke overheden onderzoeken hoe ze de toegang tot cloud-diensten kunnen garanderen. “Het klinkt sciencefiction, maar je zou je kunnen afvragen of toegang tot de cloud geen basisrecht moet worden, zoals toegang tot water of elektriciteit”, zegt hij in De Standaard. “Ik kan me best inbeelden dat zulke diensten ooit in overheidshanden komen, omdat ze zo belangrijk zijn geworden voor het functioneren van de maatschappij.”

Jan de Jong